Preventie

Het krijgen van gaatjes, hoge koude gevoeligheid, terugtrekkend tandvlees, loszittende tanden en het verslechteren van uw kaakbot begint veelal bij een tandvleesontsteking (gingivitis). Gingivitis is bijna altijd een gevolg van een niet toereikende mondhygiëne. Er blijft plaque achter op de tanden, plaque bestaat voornamelijk uit bacteriën, de plaque verhard door uw speeksel en vormt zo tandsteen. Tandvlees en tandsteen gaan niet goed samen en dit zorgt voor het terugtrekken van het tandvlees.

Tandvleesontsteking (gingivitis) kunt u gemakkelijk herkennen als u bloedend tandvlees heeft tijdens het poetsen, dit is een veelvoorkomend probleem en is vaak gemakkelijk te verhelpen.

Bij rokers is dit moeilijker te signaleren omdat de bloedvaten in de mond zijn vernauwd, hierdoor treed er minder snel bloeding op. Ook is het moeilijker om een ontsteking te verhelpen als u rookt.

Het hebben van gingivitis kan leiden tot het krijgen van een kaakbot-ontsteking (parodontitis).

Bij dit proces wordt het kaakbot aangetast en breekt het rondom de wortels van de tanden systematisch af. Oorzaak is tandsteen op de worteloppervlakten. Hierdoor kunnen tanden gaan bewegen of losser gaan staan. Ook gaat het tandvlees terugtrekken. Parodontitis is te behandelen, maar het belangrijkste in het genezingsproces is uw eigen mondzorg en discipline. Als de zelfzorg thuis niet voldoende is treedt er weinig verbetering op. De tandarts en mondhygiënist bieden u een zeer goede basis waarin u met een schone en tandsteenvrije mond kan beginnen aan de zelfzorg.

Het is belangrijk en aan te raden om niet te lang met bloedend tandvlees rond te lopen. De mond is een groot slijmvlies die direct in contact staat met uw bloedbaan. Beide processen, gingivitis en parodontitis, zijn vrijwel pijnloos en lastig zelf op te merken.

Ook zijn er meerdere studies die aantonen dat parodontitis en gingivitis slecht zijn voor uw algemene gezondheid. Vise versa kunnen bepaalde gezondheidsproblemen zoals diabetes of osteoporose een parodontitis verergeren en de genezing bemoeilijken.

tanden poetsen | gaatjes voorkomen | dentist maastricht
Bel ons op: +31 (0)43 321 4885 Telefoon icoon