Kroon- en brugwerk

Kronen en bruggen zijn bedoeld als duurzame vervangingen van (voor)tanden en kiezen.  Ze benaderen de oorspronkelijke vorm en functie zoveel mogelijk.  Als u tanden heeft die uitgebreid gevuld zijn, wortelkanaal behandeld zijn of waar barsten in zitten, lopen die tanden een groter risico om af te breken. Een kroon is dan essentieel om de tand steviger te maken waardoor u de tand langer kunt behouden.  Bij het maken van de kroon of brug gebruiken we altijd een verdoving zodat u geen pijn ondervindt aan de behandeling.

Wat is een kroon?

Een kroon is een kapje van porselein dat precies over een afgeslepen tand of kies past.  Het kapje zit op de tand of kies vastgelijmd.  Door een kroon krijgt de tand of kies zijn oorspronkelijke vorm en functie terug.

Wat is een brug?

Een brug wordt gemaakt ter vervanging van 1 of meer ontbrekende tanden en /of kiezen.  Een brug zit vast aan twee of meer pijlers.  Dat zijn afgeslepen tanden of kiezen aan weerszijden van de open ruimte van de ontbrekende tand of kies.  Een brug bestaat uit twee of meer kronen die op pijlers passen en een brugtussendeel, ook wel``dummy`` genoemd.  Deze bestaat uit 1 of meer kunsttanden en /of kiezen die op de plaats van de open ruimte komen.

NOOIT MEER HAPPEN!

We gebruiken in onze praktijk een 3D mondscanner. Hierdoor hoeven we geen afdruklepel met rubberachtig spul  te gebruiken om uw mondsituatie vast te leggen. De scanner maakt HD foto's van uw tanden en plakt deze dan in een 3D beeld aan elkaar. Hierdoor passen de kronen en bruggen beter en is het comfortabeler voor u!

Hoe ziet de behandeling eruit?

1. Er wordt eerst mondonderzoek uitgevoerd om te kijken of de basis van de tand stabiel genoeg is en een röntgenfoto gemaakt om zeker te zijn dat er geen ontsteking onder de tand zit.

2. De tand wordt verdoofd om ervoor te zorgen dat de behandeling pijnloos voor u verloopt.

3. Door een stukje van de tand af te slijpen, wordt er ruimte gecreëerd rondom de tand zodat de kroon voldoende dik gemaakt kan worden om stevig te zijn (vaak ongeveer 1mm).

4. Met de 3D mondscanner maken we een precies beeld van hoe de tand eruit ziet na het afslijpen van de benodigde ruimte. Met deze werkwijze weet de tandtechnieker precies hoe de tand eruit ziet waar hij een kroon op moet maken. Vervolgens kijken we samen met u naar welke kleur kroon het beste bij uw tanden past.

5. Vervolgens wordt er van tandkleurig materiaal een noodkroon gemaakt om te voorkomen dat u gevoeligheid krijgt aan de tand. het duurt namelijk ongeveer 2 weken voordat de tandtechnieker de definitieve kroon af heeft. Deze noodkroon wordt vervolgens met tijdelijk cement vastgezet.

6. Na 2 weken is de definitieve kroon klaar. De noodkroon wordt voorzichtig verwijderd en de nieuwe kroon wordt gepast. Klopt de kleur en past de kroon goed op zijn plek? Dan cementeren we de kroon definitief vast.

de 2de zitting van het kronen plaatsen is niet pijnlijk, maar wel een beetje gevoelig. De algemene ervaringen van patiënten is dat de procedure heel erg is meegevallen.

De totale prijs van een kroon is meestal rond de 550 euro. Als u verzekerd bent voor tandheelkundige kosten zal een deel van deze kosten vergoed worden door de verzekering. De kosten die u dan zelf extra moet betalen zullen een stuk lager liggen.

Bolwerk Tandartsen Maastricht heeft veel ervaring met het maken van kronen en bruggen.

kroon bij de tandarts | bolwerk tandartsen maastricht | kroon bij de tandarts is niet pijnlijk
Bel ons op: +31 (0)43 321 4885 Telefoon icoon